dinsdag 3 mei 2011

Brands are buying news

As a football-fan I am always looking for updates and news of football. Websites like vi.nl and voetbalzone.nl are covering football news around the globe almost 24 hours a day. As mentioned before in a previous blog, the relevance and the reliability of the presented news are sometimes doubtful. Not only because the reliability of the news but also the source of the news can be controversial. Today I found a good  example of directed news on an official Ajax fan-website . So who is really making the news? Independent web-editors or powerful brands?


 Since a long time merchandising forms on of the most important revenues of today's modern football clubs. As a result of this many clubs puts much effort in the way they promote their new kits on the end of every season and  so does Ajax and their sponsor Adidas. This year they send four star-players to "Het Vondelpark" to play a football game against "surprised" people who were present "accidentally". The match was actually filmed by a team from Adidas and the players (Siem de Jong and Lorenzo Ebicilio) tweeted some pictures of the new kits. So far so good, the present people were of course actors and the players were instructed to tweet their experiences in order to reveal a social media buzz. Nice commercial, nice promotion, nice way of marketing. Nonetheless this was not enough for Adidas and Ajax.

The next day I was looking for news about Ajax on an official Ajax fan-website, ajaxlife.nl.  I scanned the website for news and clicked on a newsitem called: Video: Ajax player in Vondelpark. A message directed by the editors. The following text appears:  To introduce the new ajax-away kit  Jan Vertonghen, Siem de Jong, Miralem Sulejmani en Lorenzo Ebecilio have visited a truly suprised team of recreational football player in "het Vonderlpark". They actually challenged the boys for a game of football. This action resulted in a nice play of football and a nice video! Off course the commercial of Adidas showed up.

Some websites do actually separate news from commercial news, moreover these websites actually redesign this kind of news. Consumers are by this aware of the fact that the message has a commercial purpose.Others like ajaxlife.nl does not. Marketeers are always looking to reach consumers by hitting front-pages, so consequently Adidas is happy by reaching their target group in such a sneaky manner. I am concerned of this way of marketing. Every website is looking to improve their advertising results, but this is not the way. The mainstream of the internet-users are unfamiliar with this kind of marketing-tricks. Marketeers are buying news, owners of websites receives more advertise money and the consumer is sleeping.

Resulting in the following reaction:
Ach, zowel de tekst als het filmpje komen van adidas dat is duidelijk. Als Ajaxsupporter ben ik nieuwsgierig naar het nieuwe shirt en dan heb ik liever bewegende beelden dan een foto. Vind het prima dat ik het hier kan vinden. Kan me er niet zo druk om maken en betwijfel ook of met het plaatsen van dit bericht geld verdient wordt. Daar zijn die banners toch voor?

The Good: Communication agency: TBWA\BEC en TBWA\Busted
The Bad: Ajax/Adidas
The Ugly: Ajaxlife.nl

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit artikel, discussie altijd goed. Ik sluit me op deze plek aan bij de reactie van Michael op reclamewereld.blog.nl. Even ter verduidelijking: de spelers in het park wisten echt niet wat er ging gebeuren en reclamewereld.blog en ook Ajaxlife hebben op geen enkele wijze een beloning ontvangen. Hoewel ik het probleem waarover je spreekt herken, denk ik dat je enthousiasme over een filmpje, de jaarlijkse hype rondom shirts en de (inderdaad) glijdende schaal redactie-commercie in dit specifieke geval door elkaar haalt. Niettemin; je artikel stipt een punt aan waar ik (uitgerekend ook met Michael, die als oude rot erg scherp is op redactionele onafhankelijkheid) graag over discussieer. Altijd bereid voor een kop koffie. Of een biertje voor de wedstrijd, ben altijd ruim voor de wedstrijd aanwezig bij ingang Zuid. (de voorheen Amstel-corner). AJ (TBWA-er. En Ajacied.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Discussie is inderdaad leuk en ook nodig.

    Ik vind het een prima campagne zoals aangegeven, en iedere marketeer vind het natuurlijk prima dat op deze manier supporters worden bereikt.

    Mijn probleem is dat er op de site nergens aangegeven wordt dat het een reclamefilmpje is. Er wordt zelfs aangegeven dat het stukje is dat door de redactie is ingegeven en geschreven.
    “nieuws Door: Redactie op 3 mei 2011″

    De reactie’s die op mijn bericht worden gegeven op ajaxlife zijn alleszeggend. Men heeft niet door dat men een advertentie leest (“advertenties zijn toch banners”).Als bedrijven zich zo makkelijk kunnen gaan inmengen in nieuwsrubrieken dan wordt het een jungle.

    Voor merken zijn dit hele interessante ontwikkelingen, maar waar ligt de grens?

    //Voor een biertje of een kop koffie ben ik overigens altijd in. Ben benieuwd hoe het bedrijfsleven op dit moment en in de toekomst aankijkt tegen deze verschuivingen en mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen